Tytuł dzisiejszego artykułu wygląda groźnie, ale bez obaw, od razu
nadmienię, że takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko. Jednak zawsze istnieje
ryzyko! Podpowiadam, co zrobić w sytuacji, gdy wynajęte na Airbnb mieszkanie
jest niezgodne z opisem oferty, zaniedbane, brudne lub zwyczajnie
niezachęcające do zamieszkania. Będę bazować na moich przyjemnych i nieco mniej
przyjemnych doświadczeniach z tym serwisem oraz na informacjach innych osób.
Opisuję plan działania w nieprzewidzianych niemiłych sytuacjach oraz podaję
kilka porad, które pozwolą na uzyskanie jak największej rekompensaty/
zadośćuczynienia/ odszkodowania za stracone nerwy i czas.
Poniżej przedstawiam kilka możliwych scenariuszy problemów, które możesz spotkać oraz moje porady przy każdym z nich.
Wykorzystane linki:
Na co uważać przy wynajmie mieszkania na Airbnb żeby nie trzeba było składać potem reklamacji?
Przede wszystkich zwróć uwagę na
ocenę oferowanego lokum. Ale nie tylko na ocenę ogólną, spójrz na poszczególne
opinie dotyczące różnych elementów, takich jak czystość, komunikacja z
gospodarzem, dokładność oferty, lokalizacja itd. Trzy pierwsze wydają mi się
najważniejsze. Szczególnie zaś czystość. Jeżeli tutaj oferta jest nisko
oceniona – polecam odpuścić i poszukać czegoś innego. Ważna jest także ocena
kontaktu gospodarza z gośćmi oraz wskaźnik aktywności umieszczony w sekcji
Gospodarz, tuż przy jego profilu. Jeżeli jest on niski (np. mniejszy niż 80%),
również polecam odpuścić, ponieważ istnieje obawa, że nie będzie się można z
nim później skontaktować.
Jeżeli nie masz jeszcze konta na Airbnb i chcesz otrzymać zniżkę 31 Euro na pierwszą rezerwację, zarejestruj się klikając w ten link: www.airbnb.pl/c/radoslawm201 .
Poniżej przedstawiam kilka możliwych scenariuszy problemów, które możesz spotkać oraz moje porady przy każdym z nich.
Scenariusz I: Po przybyciu do mieszkania okazuje się, że jest ono brudne lub znacząco odbiega od zdjęć i opisu oferty
Sytuacja jest prostsza do
rozwiązania, jeżeli gospodarz przyjął cię osobiście lub zaprowadził do swojego
mieszkania oraz gdy zauważysz nieporządek lub rozbieżności w opisie oferty od
razu po przybyciu. Wtedy należy to z nim omówić i zażądać posprzątania lub
usunięcia niedociągnięć. Najczęściej gospodarz zrobi co w jego mocy, żeby pomoc
ci rozwiązać problem. Jeżeli jednak upiera się przy swoim i nie chce spełnić
twoich próśb, skontaktuj się z centrum pomocy Airbnb (kilka linijek niżej piszę
jak to zrobić).
Sytuacja przedstawia się gorzej,
jeżeli klucze przekazał ci sąsiad/ kolega gospodarza lub też gospodarz spieszył
się i nie wszedł z tobą do domu. Miałem właśnie taką sytuację, gospodarz bardzo
się spieszył, wszedł z nami tylko na chwilę do mieszkania i nim zdążyliśmy
zauważyć, jak jest brudne i zaniedbane, już sobie poszedł. Pościel była
wyraźnie używana i ułożona w nieładzie, naczynia i kuchnia brudne i obrzydliwe,
oszczędzę ci opisu łazienki. Dodatkowo w mieszkaniu było zimno i śmierdziało
papierosami. Próbowaliśmy skontaktować się z gospodarzem, niestety
bezskutecznie. Wtedy plan działania wygląda następująco:
1) Napisz do gospodarza wiadomość na Airbnb
Opisz w niej dokładnie problem.
Stanowi to dowód dla zespołu Airbnb, że poinformowałeś gospodarza o sytuacji.
2) Zrób dokładne zdjęcia prezentujące problem
Posłużę się przykładami zdjęć zrobionymi przeze mnie podczas mojej nieudanej podróży. Jeżeli coś jesz, radzę na chwilę przestać 😉
3) Skontaktuj się z infolinią Airbnb
Numer w Polsce: +48 22
30 72 000
Numer do centrali w Stanach Zjednoczonych (bezpłatny): +1-855-424-7262
Możesz także napisać do nich
wiadomość i poprosić, żeby to oni do ciebie zadzwonili.
Niestety w obu przypadkach
niezbędna będzie znajomość angielskiego (ja nie miałem z tym problemu, ale
uprzedzam), gdyż w tym języku będzie mówił konsultant. Lokalne numery telefonów
w innych krajach znajdziesz na zdjęciu poniżej.
3) Dyspozytor poprosi cię o przesłanie zdjęć
Zamieść je jako załączniki wiadomości, którą do Ciebie wyślą.
4) Zespół Airbnb będzie próbował skontaktować się z gospodarzem
Niestety, może to dość długo
potrwać. W naszym przypadku około 1 – 2 godzin. W końcu po naszych ponagleniach
zaniechali kontaktu i prawdopodobnie sami anulowali rezerwację.
5) Dyspozytor albo gospodarz anuluje twoją rezerwację
Co to oznacza? Oczywiście zwrot
zapłaconych środków, albo możliwość przeniesienia ich na nową rezerwację.
Airbnb dorzuca od siebie standardowe zadośćuczynienie za taką sytuację
wysokości 10% ceny wynajmu. Jest to śmiesznie mała kwota, biorąc pod uwagę, że
będziesz musiał na szybko znaleźć nowe lokum, a jego cena będzie zazwyczaj dużo
wyższa niż w przypadku rezerwacji z wyprzedzeniem.
6) Zgłoś reklamację! Targuj się o wyższe zadośćuczynienie/ rekompensatę/ odszkodowanie!
Jeżeli nadal chcesz skorzystać z
usług Airbnb, możesz, a nawet powinieneś upomnieć się o przyznanie dodatkowych
środków na pokrycie kosztów wygenerowanych przez taką niespodziewaną sytuację.
Możesz też poprosić o zwrot wszystkich wpłaconych środków i pójść szukać
szczęścia w okolicznych hotelach, ja jednak polecam pozostać przy Airbnb z
oczekiwaniem rekompensaty Nie wahaj się - zgłoś reklamację do Airbnb. My
otrzymaliśmy od nich dodatkowo 60 Euro na wyrównanie ceny nowego
apartamentu, czyli ponad 60% zapłaconych przez nas pieniędzy. Niestety
trochę musieliśmy dopłacić z własnych pieniędzy. Inni ludzie opisywali w
internecie, że otrzymali zwrot kosztów noclegu w hotelu w danym dniu, lub/i
opłacenie taksówki do nowego apartamentu. Wszystko zależy od sytuacji. Myślę,
że można liczyć na większą pomoc w przypadku, gdy problem zdarzy się w
godzinach wieczornych albo nocnych. Z resztą samo Airbnb pisze w sowim
poradniku: Wysokość zwrotu będzie
zależała od rodzaju kłopotu w podróży, który Ci się przytrafił [1]. Ogólne
zasady zwrotów na Airbnb znajdziesz tu [2].
7) Dokonaj nowej rezerwacji
Niestety zespół Airbnb nie może
dokonać rezerwacji nowego miejsca za ciebie, chociaż uważam, że powinni to
zrobić, tj. skontaktować się z nowym gospodarzem, wszystko z nim ustalić i
zaprosić cię po prostu pod dany adres. Niestety, tak to nie działa, chociaż
może wprowadzą kiedyś taką usługę. Konieczne będzie samodzielne dokonanie nowej
rezerwacji innej pobliskiej oferty oznaczonej jako Rezerwacja Natychmiastowa,
czyli takiej, której nowy gospodarz nie musi zatwierdzać. Najlepiej skłonić się
ku ofertom z możliwością natychmiastowego, samodzielnego zameldowania, czyli
takich, w których dostępny jest portier, który przekaże Ci klucze, albo
będziesz mógł je odebrać np. w skrytce pocztowej dzięki kodowi przesłanemu
przez gospodarza. Warto też wybrać ofertę wystawioną przez superhosta, ponieważ będzie on się dużo bardziej starał, aby
zapewnić ci jak największy komfort, zwykle bardzo sprawnie odpowiada i
prawdopodobnie będzie mógł szybko przyjechać, aby przekazać ci klucze.
Nowy apartament był bardzo luksusowy i dostaliśmy go w świetnej cenie. Chociaż trochę zrekompensowało nam to zszargane nerwy i stres... |
8) Uzbrój się w cierpliwość
Niestety z nowym gospodarzem może
nie udać ci się skontaktować od razu. My czekaliśmy około trzech godzin i
byliśmy już mocno zdenerwowani całą sytuacją. Z drugiej strony nie dziwiłem się
gospodarzowi, że nie odbierał od razu telefonu, ponieważ nawet superhost nie
czeka cały czas przy telefonie, żeby 24 godziny na dobę obsługiwać gości.
Pamiętaj, żeby
wszystkie te kroki wykonać jak najszybciej! Po 24 godzinach od przyjazdu, w
przypadku braku uwag z twojej strony, gospodarz otrzymuje od Airbnb pieniądze.
Przed tym czasem możesz spokojnie je odzyskać.
Scenariusz II: Gospodarz nie zjawił się na miejscu spotkania i nie można się z nim skontaktować
Przede wszystkim przed przyjazdem
należy kilka razy dopytać się, czy na pewno wszystko jest umówione, czy
gospodarz ma twój numer, czy ty masz jego numer oraz czy miejsce i godzina
spotkania jest aktualna i potwierdzona. Nie bój się wyjść na natręta – lepiej
zapytać dwa razy niż potem żałować. Nadmienię, że ta sytuacja całe szczęście
nigdy mi się nie zdarzyła, ale teoretycznie jest ona możliwa. Bazuję więc na
doświadczeniach osób, z którymi rozmawiałem, lub które opisały podobny problem
na forach internetowych.
Trudno, stało się, przybywasz do
nowego miasta, a gospodarz nie czeka na lotnisku, w swoim domu lub w umówionym
punkcie. Nie możesz się z nim skontaktować, mimo wielu prób. Przede wszystkim – bez paniki! Poczekaj
chwilę, usiądź w kawiarni, napij się czegoś dobrego lub zrób krótki spacer.
Tak, wiem, łatwo mi mówić, bo to nie ja czekam właśnie wściekły,
zdezorientowany i z ciężkimi walizkami przed zamkniętymi drzwiami czyjegoś
domu. Najgorzej, jeżeli jest późna godzina i wszystko zamknięte, ale jesteś
bardzo zmęczony i nie masz już na nic siły… Polecam jednak poczekać
przynajmniej godzinę. Później należy wdrożyć po kolei plan działania opisany w
poprzednim scenariuszu.
Scenariusz III: Gospodarz odwołał rezerwację tuż przed przyjazdem
Bardzo nieprzyjemna sytuacja,
jednak masz trochę czasu przed przyjazdem, żeby uzgodnić wszystkie niezbędne
informacje z obsługą Airbnb. Przede wszystkim obejrzyj pozostałe w okolicy oferty,
napisz im, jaka występuje średnio różnica w cenie w stosunku do anulowanej
rezerwacji i poproś o przyznanie ci dodatkowych środków.
Scenariusz IV: W trakcie pobytu coś się zepsuło
Po upływie 24 godzin od zameldowania,
w przypadku braku uwag gościa, Airbnb wypłaca gospodarzowi pieniądze z
rezerwacji. Co jednak, jeżeli w tracie pobytu coś w mieszkaniu się popsuło? Na
przykład Wi-Fi nie działa, wysiadł prąd, brak ciepłej wody, nie działa
ogrzewanie, nie spłukuje się woda w ubikacji? Przede wszystkim skontaktuj się z
gospodarzem. Jeżeli ignoruje on twoje prośby, nie chce ci pomóc, albo nie
możesz się z nim skontaktować, napisz poprzez Centrum rozstrzygania [3] lub
zadzwoń do Airbnb i zgłoś reklamację. Postarają się pomóc. Nie wahaj się też poprosić o
rekompensatę za doznane szkody.
Na koniec
Pewnie po dotarciu do tego
momentu, jesteś już wystarczająco przerażony, żeby nie skorzystać z usług
Airbnb. Jednak nie myśl tak! Jest to naprawdę świetny serwis, na kilkanaście
moich podróży tylko jedna skończyła (a właściwie rozpoczęła) się dla mnie
niefortunnie, ale też trochę z mojej winy, ponieważ nie zwróciłem wystarczająco
uwagi na ocenę czystości rezerwowanego mieszkania. W pozostałych przypadkach
spędziłem wspaniały czas w pięknych apartamentach w cenach niższych niż pokój w
podrzędnym hoteliku.
Życzę wszystkim czytelnikom udanych podróży z Airbnb i bez najmniejszych komplikacji! Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem tym, którzy natrafili na podobne problemy. Proszę, podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach!
Życzę wszystkim czytelnikom udanych podróży z Airbnb i bez najmniejszych komplikacji! Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem tym, którzy natrafili na podobne problemy. Proszę, podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach!
Jeżeli chcesz otrzymać zniżkę 31 Euro na Airbnb:
Załóż konto poprzez kliknięcie w link: www.airbnb.pl/c/radoslawm201
bomba artykuł, mega pomocny
OdpowiedzUsuńDziękuję, w razie potrzeby chętnie udzielę dodatkowych informacji ;)
UsuńPomocny artykuł akurat znaleźliśmy się w takiej nieprzyjemnej sytuacji wakacje w altanie za nie małe pieniądze warunki polowe ,dzieci od chciały położyć się do łóżek
OdpowiedzUsuńDzieki za szczogolowe informacje, nie jest tak latwo ustalic jaki dokladnie poziom/zasady bezpieczenstwa daja nawet duzi posrednicy.
OdpowiedzUsuń